«Το κτήνος στο φεγγάρι» του Ρίτσαρντ Καλινόσκι- Θέατρο BADMINTON- 13-14-15-16/10ου

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΡΕΙΑ παρουσιάζει στο Θέατρο BADMINTON 13, 14, 15 και 16 Οκτωβρίου και από 20 Δεκεμβρίου 2011 έως 8 Ιανουαρίου 2012 στο Θέατρο Εγνατία Θεσσαλονίκη την παράσταση «Το κτήνος στο φεγγάρι» του Ρίτσαρντ Καλινόσκι. Η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Γιάννη Κυριακίδη.

Ο Δημήτρης Τάρλοου, επιστρέφει για 3η συνεχή χρονιά στο εναρκτήριο έργο του «Δόλιχου»,  στην παράσταση που στέφθηκε με απόλυτη εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία, «Το κτήνος στο φεγγάρι» του Ρίτσαρντ Καλινόσκι και δη, με τους ίδιους συνεργάτες, που αντάμωσαν δέκα χρόνια μετά, προσεγγίζοντας με νέα ματιά το σημαντικό αυτό έργο.

Η υπόθεση του έργου . Το 1893 έγινε μία έκλειψη σελήνης στην Τουρκία, και οι Τούρκοι, πεπεισμένοι ότι ένα “κτήνος” κατάπινε το φεγγάρι, έστρεψαν
τα όπλα τους προς τον ουρανό προσπαθώντας να το σκοτώσουν.

Με τα ίδια όπλα, που κάπνιζαν ακόμη από ένα φυλετικό μίσος κατά του γειτονικού τους λαού των Αρμενίων, εξολόθρευσαν τους χριστιανούς Αρμένιους, με μια σειρά από εκτεταμένα πογκρόμ στα τέλη του 18ου αιώνα, που κορυφώθηκαν με τη γενοκτονία του 1915 και τον αφανισμό περίπου δύο εκατομμυρίων Αρμενίων.

Ο Ρίτσαρντ Καλινόσκι τοποθέτησε τη δράση του έργου στο Μιλγουόκι του Ουισκόνσιν ανάμεσα στο 1921 και το 1933. Ο εικοσάχρονος Αράμ Τομασιάν, μοναδικός επιζών της οικογένειάς του από το ολοκαύτωμα, διέφυγε στις Η.Π.Α., όπου εργάζεται ως φωτογράφος ειδικευμένος στις οικογενειακές φωτογραφίες μεταναστών, και φιλοδοξεί να γίνει ο γεννήτορας της καινούργιας οικογένειας Τομασιάν.

Από την Αρμενία έχει φέρει μαζί του μόνο μία οικογενειακή φωτογραφία και το παλτό του πατέρα του, το οποίο του πρόσφερε κάλυψη, ώστε να διασωθεί. Από τη φωτογραφία έχει κόψει τα κεφάλια των νεκρών συγγενών του και έχει τοποθετήσει το δικό του και της δεκαπεντάχρονης Σέτα, που μόλις έχει φτάσει στην Αμερική από το ορφανοτροφείο της Κωνσταντινούπολης, ως “νύφη από φωτογραφία”. Με τη νεαρή του σύζυγο ο Αράμ ανυπομονεί να επιδοθεί στο ιερό τους καθήκον, που συνίσταται στη γέννηση των απογόνων του πατέρα του, οι οποίοι θα συμπληρώσουν τη φωτογραφία.

Ωστόσο το σχέδιο του Αράμ δεν πάει κατ’ ευχήν:
η Σέτα δεν είναι το κορίτσι που ο Αράμ Τομασιάν διάλεξε από τη φωτογραφία να γίνει γυναίκα του• η φωτογραφία που είδε ήταν ενός άλλου, νεκρού κοριτσιού. Σα να μην έφτανε αυτό, η νύφη που του ήρθε δεν είναι ικανή να τεκνοποιήσει λόγω ελλιπούς διατροφής κατά χρόνια της περίθαλψής της στο ορφανοτροφείο. Με το βάρος της απώλειας των οικογενειών τους και ανίκανοι να αποκτήσουν δικά τους παιδιά, οι τρομαγμένοι επιζώντες αγωνίζονται για την κατανόηση και το συμβιβασμό.

Μέσα σε αυτό το σχήμα εισβάλλει ο Βίνσεντ, ένα άστεγο αγοράκι, το οποίο η Σέτα παίρνει υπό την προστασία της. Τα τρία ορφανά παλεύουν με την πληγωμένη τους ύπαρξη και τελικά η εμφάνιση του Βίνσεντ αλλάζει τη ζωή του Αράμ και της Σέτα για
πάντα.

Μετά από χρόνια σιωπής η Σέτα κατορθώνει να πείσει τον Αράμ να πάψει τα “μνημόσυνα” για τη χαμένη του οικογένεια, απομυθοποιώντας το παλτό του πατέρα, απομακρύνοντας την φωτογραφία με τα κομμένα κεφάλια και αποδεχόμενος τον μικρό Βίνσεντ ως το νέο μέλος στην οικογένεια Τομασιάν.
Το Κτήνος στο Φεγγάρι αποτελεί ένα ενδιαφέρον “υβρίδιο” του παραδοσιακού παραστατικού θεάτρου και της αφήγησης ιστοριών.
Το μεγαλύτερο μέρος του έργου απαιτεί τη σύμβαση του “τέταρτου τοίχου”, αλλά ο Καλινόσκι συμπεριέλαβε έναν αφηγητή, που απευθύνεται κατευθείαν στο κοινό.

Σημείωμα σκηνοθέτη

«Στο Κτήνος στο Φεγγάρι» ένας άνδρας και μια γυναίκα αναζητούν τόπους να συνυπάρξουν και να επιβιώσουν σε μια ξένη χώρα.
Αλλά και να κλείσουν τις πληγές που άνοιξε μέσα τους το Ολοκαύτωμα των Αρμενίων.

Αλίμονο-κανένα από τα θέματά του δεν ξεπεράστηκε ούτε η συναισθηματική- και γιατί όχι- και η ποιητική του αξία δεν έδειξε να ξεθωριάζει.

Με χαρά θα επαναλάβω τη διδασκαλία αυτού του έργου, δέκα χρόνια μετά.
Ενός έργου που η πρώτη παρουσίαση όχι μόνο σήμανε πολλά για την καλλιτεχνική εξέλιξη όλων των συντελεστών του αλλά υπήρξε και η αφορμή  για τη δημιουργία ενός σχήματος του «Δόλιχου», που εκ τότε έκανε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πορεία στον ελληνικό θεατρικό χώρο.
Στάθης Λιβαθινός

INFO

Θέατρο BADMINTON: Ολυμπιακά Ακίνητα, Γουδή. www.adamprods.com. Τηλέφωνα Ταμείων Θεάτρου: 211 1010000, 2108840600. Ωρες Ταμείων: Δευτ.- Παρ.: 9πμ – 9μμ, Σαβ.: 10πμ – 6μμ, Κυρ. 10πμ – 6μμ
«Το κτήνος στο φεγγάρι» του Richard Kalinoski.   
Συντελεστές
Μετάφραση: Δημήτρης Τάρλοου
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Σκηνικά –κουστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Μουσική: Haig Yazdjian
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Διανομή
Kύριος: Γιώργος Μπινιάρης
Αράμ Τομασιάν: Δημήτρης Τάρλοου
Σέτα Τομασιάν: Ταμίλλα Κουλίεβα
Βίνσεντ: Ρωμανός Μπολώτας

Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 2ο ευρώ, Παιδικό – Φοιτητικό – Α΄ Ζώνη 15 ευρώ
Ημέρες Παραστάσεων: Τετάρτη – Παρασκευή 9.15μ.μ., Κυριακή 7μ.μ

Θέατρο «Πορεία», Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69. Πλατεία Βικτωρίας. Τηλ: 2108210991, www.poreiatheatre.com

Σχετικές δημοσιεύσεις