Τα νέα του Εθνικού Θεάτρου – Ιανουάριος 2012

Διάλογοι: Ο ρόλος και η λειτουργία ενός Εθνικού Θεάτρου σήμερα.

Ο ρόλος και η λειτουργία ενός Εθνικού θεάτρου σήμερα, δεύτερη προγραμματισμένη συζήτηση του κύκλου «Διάλογοι», θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή, 13 Ιανουαρίου στις 18:00 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων.

Συμμετέχουν με ομιλίες και παρεμβάσεις οι: Ελένη Βαρόπουλου, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Σπύρος Ευαγγελάτος, Λυδία Κονιόρδου, Βασίλης Παπαβασιλείου, Ρούλα Πατεράκη, Μιχάλης Σταθόπουλος, Γιάννης Χουβαρδάς.
Την επιμέλεια και το συντονισμό των «Διαλόγων» έχει ο Καθηγητής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πλάτων Μαυρομούστακος.Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Ακολουθούν:
29/2/2012 Η θεατρική παιδεία στην Ελλάδα .
4/4/2012 Τι είναι η πατρίδα μας; Απολογισμός / συζήτηση, με αφορμή τις παραστάσεις της χρονιάς.

Συνεχίζονται με μεγάλη επιτυχία στο Εθνικό Θέατρο οι ακόλουθες παραστάσεις:

Κεντρική Σκηνή Βασιλικός, του Αντωνίου Μάτεση – Σκηνοθεσία: Σπύρος Ευαγγελάτος

Έως τις 28 Ιανουαρίου Περικλής, του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ – Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς

Έως τις 26 ΦεβρουαρίουΗ αυλή των θαυμάτων, του Ιάκωβου Καμπανέλλη – Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας

Έως τις 8 ΑπριλίουΝέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»Η Νίκη, της Λούλας Αναγνωστάκη – Σκηνοθεσία: Βίκτωρ ΑρδίττηςΈως τις 12 Φεβρουαρίου
Παιδική Σκηνή:
– Σκηνή «Κατίνα Παξινού»Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου, της Άλκης Ζέη-Σκηνοθεσία: Τάκης Τζαμαργιάς

Έως τις 13 Μαΐου – Σημείωση: Προστίθεται μία επιπλέον παράσταση την εβδομάδα για τον Μεγάλο περίπατο του Πέτρου, κάθε
Σάββατο στις 18:00. Αίθουσα ΕκδηλώσεωνΕρωφίλη, του Γεωργίου ΧορτάτσηΣκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης.

Έως τις 2 ΜαρτίουΧώρος Τέχνης και Δράσης ΒρυσάκιΞένος: Αόρατη Όλγα, Άουστρας ή Η Αγριάδα των Γιάννη Τσίρου,
Λένας Κιτσοπούλου – Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης, Γιάννης Καλαβριανός.

Έως τις 26 Φεβρουαρίου – Η Αόρατη Όλγα στο EMERGENCY ENTRANCE-Festival

EMERGENCY ENTRANCE-Festival
Από τις 26 έως τις 29 Ιανουαρίου 2012 στο SCHAUSPIELHAUS GRAZ 6 χώρες, 9 έργα σε 4 ημέρες! Η Ευρώπη ως «Είσοδος
κινδύνου» αποτελεί τον άξονα αυτής της συνεργασίας ανάμεσα στα Εθνικά Θέατρα της Τσεχίας, της Ελλάδας, του Ισραήλ Αβίβ και τα δημοτικά θέατρα του Παλέρμο, της Κλουζ και του Γκρατς.

Ομάδες καλλιτεχνών – θεατρικοί και κινηματογραφικοί σκηνοθέτες, επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιοί, μουσικοί και video artists – διερεύνησαν για αρκετούς μήνες σύγχρονα ερωτήματα σχετικά με τη μετανάστευση στη χώρα τους.

Δούλεψαν με πρόσφυγες, αντιπροσώπους εθνικών μειονοτήτων, νέους και μεγαλύτερους, άνδρες και γυναίκες «χωρίς χαρτιά» από την Ανατολική Ευρώπη και την Αφρική.

Προσωπικές ΜαρτυρίεςΗ έρευνα, ως οργανικό κομμάτι της διαδικασίας προβών, ιχνηλάτησε σημερινές ανθρώπινες τραγωδίες και διερεύνησε ένα άγνωστο παρόν. 6 έργα, εντελώς διαφορετικά στην αισθητική και το περιεχόμενό τους, δημιουργήθηκαν από το υλικό που προέκυψε μέσω της έρευνας: έργα μη συμβατικά, με χιούμορ, συναίσθημα, γκροτέσκα ή ήπια.Next Level #1, #2, #3

– Workshop PerformancesΣτη δεύτερη φάση, δύο ή τρεις ομάδες αντίστοιχα συναντήθηκαν σε πολυήμερα εργαστήρια στην Κλουζ, την Πράγα και το Γκρατς. Συγκέντρωσαν τα δεδομένα από την έρευνά τους, συζήτησαν τα αποτελέσματά τους, αλλά, κυρίως, επέλεξαν υλικό για τους κοινούς αυτοσχεδιασμούς τους.

Νέες σκηνές αναπτύχθηκαν σε διάστημα λίγων ημερών, οι οποίες ονομάστηκαν Next Level #1, #2, #3 και θα παρουσιαστούν στο Φεστιβάλ.
Παράλληλα με τις παραστάσεις, θα πραγματοποιηθεί συμπόσιο με την Δρ. Bettina Vollath (Federal Counsel of Finance and Integration, Γκρατς), την Andrea Böhm (δημοσιογράφο DIE ZEIT, Αμβούργο) τον Hans-Werner Kroesinger (σκηνοθέτη, Βερολίνο), τον Waltraud Klasnic (Governor of Styria, Ret.), τον Mag. Mario Matzer (οικονομολόγο, Γκρατς) και την συνεργασία του Πανεπιστημίου Karl Franzens του Γκρατς.

Η ομάδα SCHAUSPIEL AKTIV! θα πραγματοποιήσει επίσης ένα διεθνές εργαστήριο με τίτλο “Hit the Road – don't you come back
no more, no more … !” (εγγραφές μέσω της SCHAUSPIEL AKTIV!).EMERGENCY NTRANCE-Festival 26 – 29 Ιανουαρίου 2012:Αόρατη Όλγα (Εθνικό Θέατρο, Αθήνα), My Neighbour, My Enemy (Εθνικό Θέατρο της Τσεχίας, Πράγα), The Promised Land (Εθνικό Θέατρο Habima του Ισραήλ, Τελ Αβίβ), Who’s afraid of a maidservant? (Θέατρο Garibaldi του Παλέρμο), DRACULATOUR – The Brand Stroker Project (Ουγγρικό Θέατρο της Κλουζ) και Boat People (Schauspielhaus Γκρατς).

Το άνοιγμα του φεστιβάλ θα γίνει από την Καλλιτεχνική Διευθύντρια Anna Badora στις 26 Ιανουαρίου 2012 στις 7μ.μ. στο Schauspielhaus Graz.
Αόρατη Όλγατου Γιάννη ΤσίρουΜια νεαρή μετανάστρια πέφτει θύμα του τράφικινγκ και αποτελεί αντικείμενο σκληρής συναλλαγής. Οι
σκοτεινές διαδρομές ενός ολόκληρου μηχανισμού που δεν γνωρίζει ηθικές αναστολές, δεν της επιτρέπουν να ξεφύγει από το αδιέξοδό της.

Το έργο του Γιάννη Τσίρου έχει τη δύναμη και την αμεσότητα ενός ντοκουμέντου και βασίζεται σε πραγματική ιστορία και μαρτυρίες. Παρουσιάστηκε πέρυσι για πολύ περιορισμένο αριθμό παραστάσεων και έγινε δεκτό με εξαιρετικά σχόλια.Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης Σκηνικά- Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη Μουσική: Μάριος ΣτρόφαληςΦωτισμοί – Φωτογραφίες: Βασίλης ΚλωτσοτήραςΠαίζουν: Γρηγόρης Γαλάτης, Βασίλης Καραμπούλας, Λένα Παπαληγούρα, Γιωργής Τσουρής.

Ερωφίλη, του Γεωργίου Χορτάτση Από τις 5 Ιανουαρίου στην Αίθουσα Εκδηλώσεων. Με ένα από τα κορυφαία αριστουργήματα του Κρητικού Θεάτρου συνεχίζονται – μετά του Πλατωνικούς Διαλόγους -  οι επιτυχημένες εκδηλώσεις της «Άλλης Διάστασης» στην Αίθουσα Εκδηλώσεων. Ανοίγοντας τον κύκλο «Γλώσσα Ελληνική», η Ερωφίλη παρουσιάζεται σε μία ερευνητική προσέγγιση από τον Δήμο Αβδελιώδη, σκηνοθέτη γνωστό για την  ιδιαίτερη σχέση του με το λόγο και το ρυθμό. Παρτιτούρα με λέξεις

Κάθε γραπτό κείμενο, προορισμένο να αποδοθεί θεατρικά, είναι ένα είδος παρτιτούρας που μέλλεται να ερμηνευθεί με τη φωνή.Κάθε κείμενο έχει τη δική του μουσική.Μπροστά σε ένα ποιητικό έργο γραμμένο σε δεκαπεντασύλλαβο, απαιτείται διπλή προσπάθεια ώστε να μην υπερισχύσει η εξωτερική μουσική του στίχου και της ομοιοκαταληξίας επάνω στην κύρια και βαθύτερη μουσική του νοήματος.

Στην Ερωφίλη όπου κυριαρχεί το πάθος, η τέχνη και η πηγαία έμπνευση του Χορτάτση, ο λογικός και ρεαλιστικός καμβάς του συγγραφέα είναι που επιβάλει σκηνοθετικά την όλη ενορχήστρωση και την ερμηνεία Δήμος Αβδελιώδης.

Το έργο Η Ερωφίλη, κόρη του σκληρού και άδικου βασιλιά της Αιγύπτου Φιλόγονου, έχει παντρευτεί κρυφά τον γενναίο στρατηγό του πατέρα της, Πανάρετο.  Όταν ο Φιλόγονος αποφασίζει να παντρέψει την κόρη του με κάποιον άλλο και επιλέγει τον Πανάρετο ως μεσάζοντα, η μυστική ένωση των δύο νέων έρχεται στο φως.  Ο Φιλόγονος θα εκδικηθεί τους δύο νέους με τον πιο σκληρό, αιμοσταγή και μακάβριο τρόπο….

Η ταυτότητα της παράστασης
Διαμόρφωση κειμένου – Σκηνοθεσία: Δήμος
Αβδελιώδης Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης
Μάσκες: Μαρία Πασσαλή
Διδασκαλία λόγου και κίνησης – Όψις: Δήμος Αβδελιώδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Ρένα
ΚυπριώτηΠαίζουν: Γρηγόρης Γαλάτης, Βασίλης Καραμπούλας, Δάφνη Μαρκάκη,
Έλενα Μαρσίδου, Ιωάννα Παππά, Άγγελος Τριανταφύλλου, Αμαλία Τσεκούρα
Παίζουν οι μουσικοί Πιάνο: Άγγελος Τριανταφύλλου, Αλέξανδρος
Αβδελιώδης Κοντραμπάσο: Γιάννης Πλαγιανάκος
Πρώτη παράσταση:
05/01/2012 Τελευταία παράσταση: 02/03/2012 Αίθουσα Εκδηλώσεων, Κάθε Πέμπτη στις 21:00 και κάθε Παρασκευή στις 18:00, Τιμή εισιτηρίου: 5€Σημείωση: Την Πέμπτη 6 Ιανουαρίου η Ερωφίλη θα παρουσιαστεί στις 18:00.Την Παρασκευή 13 Ιανουαρίου και την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου η Ερωφίλη θα παρουσιαστεί στις 21:00. Στις 26 και 27 Ιανουαρίου δεν θα πραγματοποιηθούν παραστάσεις.

Συνεχίζεται η πρώτη ενότητα της Κοινής Θέας, της εικαστικής πρωτοβουλίας του Εθνικού Θεάτρου, έως τις 26 Φεβρουαρίου 2012 με
εγκαταστάσεις στους χώρους των φουαγέ της Νέας και της Κεντρική Σκηνής του κτιρίου Τσίλλερ της Μάρθας Δημητροπούλου και του Κώστα Μπασάνου καθώς και τα έργα του Νίκου Κεσσανλή.Επιμέλεια: Ελένη Κούκου – Κατερίνα Τσέλου

Η Κοινή Θέα παρουσιάζει τον Νίκο Κεσσανλή, εμβληματική μορφή της ελληνικής τέχνης του 1960. Εκπροσωπείται με δύο ενότητες έργων του αυτής της περιόδου. H πρώτη ενότητα, από την σειρά Φαντασμαγορίες της Ταυτότητας, τον ανέδειξε σε πρωτοπόρο του κινήματος της Μηχανικής Τέχνης (Mec Art).
Ο Κεσσανλής εισάγει τη χρήση της φωτογραφίας και εκτυπώνει πάνω σε φωτοευαίσθητο πανί, σκιές από «αναμορφωμένες» ανθρώπινες φιγούρες, με σαφή αναφορά στο θέατρο σκιών. H δεύτερη ενότητα Χειρονομίες, από τη συλλογή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, αποτελείται ουσιαστικά από «αντι-αισθητικά» έργα.

Ταλαιπωρημένα, βρόμικα και ταυτόχρονα συγκινητικά, υπενθυμίζουν την σημασία της αντίστασης στην ιστορική αμνησία. Η αντίδραση
των καλλιτεχνών της γενιάς του 1960 στα κοινωνικά ζητήματα της εποχής τους γίνεται και πάλι επίκαιρη, σήμερα που η τέχνη σε μια εποχή κρίσης, καλείται να επαναδιαπραγματευθεί παρόμοια ζητήματα.

Η Μάρθα Δημητροπούλου παρουσιάζει τη νέα εγκατάσταση The Forest I σχεδιασμένη για τo φουαγέ του Α εξώστη της Κεντρικής Σκηνής σε διάλογο με την παράσταση Περικλής του Σαίξπηρ. Χρησιμοποιεί   πευκοβελόνες, υλικό φυσικό, ταπεινό και τόσο οικείο στην Μεσογειακή κουλτούρα.
Μέσω της συσσώρευσης, η λεπτεπίλεπτη και αέρινη φόρμα της πευκοβελόνας δημιουργεί μια συνεκτική μάζα που εκτός από οπτική δύναμη, έχει και το γνωστό χαρακτηριστικό άρωμα. Το έργο καταλαμβάνει το φουαγέ σε όλο του το μήκος μεταφέροντας το έξω στο μέσα,  προσφέροντας στον θεατή μια καινούργια εμπειρία του χώρου. Ο διάδρομος που σχηματίζουν οι πευκοβελόνες καταλήγει σε ένα κάστρο φτιαγμένο κι αυτό από το ίδιο υλικό.
Υπαινικτικά, το σύμβολο του πλούτου και της εξουσίας υπονομεύεται από το εύθραυστο και το εφήμερο. O Κώστας Μπασάνος, στο
γενικότερο πλαίσιο της δουλειάς του που διερευνά τη σχέση κειμένου και αρχιτεκτονικής, δημιουργεί ειδικά για τον χώρο του φουαγέ της Νέας Σκηνής μια εγκατάσταση με τίτλο This is the way the world ends, χρησιμοποιώντας τους τελευταίους -και τόσο επίκαιρους – στίχους του ποιήματος του Τ.Σ. Έλιοτ Οι κούφιοι άνθρωποι από τη συλλογή Έρημη Χώρα.

Η ποίηση συνυπάρχει, και εντείνεται, με την σκληρότητα οικοδομικών ξύλων, βαμμένων με μαύρο μελάνι. Το έργο προσαρμόζεται στο χώρο και αναπτύσσεται με τρόπο που επαναπροσδιορίζει τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα του φουαγέ. Η επανάληψη και η αποσπασματικότητά του καλούν τον θεατή να βιώσει και να ανασυνθέσει τον στίχο του Έλιοτ καθώς περιδιαβαίνει το χώρο.Η είσοδος στην Κοινή Θέα είναι δωρεάν.

Ώρες λειτουργίας: ημέρες και ώρες παραστάσεων. Εθνικό Θέατρο – Κτίριο ΤσίλλερΑγ. Κωνσταντίνου 22-24
(Μετρό, σταθμός Ομόνοια)www.n-t.gr, www.commonviewn-t.gr, www.commonviewn-t.blogspot.com

Σχετικές δημοσιεύσεις